Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #13 - TUH! DEVIRDIK MOTORU...

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Acemilikte insani urkuten bu konu aslinda teknigi uygulandiginda ustunde dusunup uzulunecek bir sey degildir. Motor ne agirlikte olursa olsun, sizin cinsiyet ve fiziksel gucunuz ne olursa olsun dusen motoru kaldirmak cocuk oyuncagidir...once bunu kafaniza yerlestirin. Hicbir motor firmasi dustugunde kibar bir hanim surucu tarafindan kaldirilamayacak bir seri uretim motor uretmemistir, bilesiniz.

Motor genellikle yavas hizda manevralar sirasinda duser. Dolayisiyla, kendinize zarar vermemek icin dikkatli olacak vaktiniz vardir. Sunu demek istiyorum ki, baktiniz dusuyor, birakin dussun. Ayaginiz altinda kalmasin mesela...kendiniz kurtarin once.

Ustelik eliniz gazda ve motor viteste ise asiri gaz verip tehlikeli bir savrulmaya da donusturebilirsiniz isi...

Asagida dusen motoru kaldirmak icin kullanilan en yaygin ve bildik teknigi bulacaksiniz. ABD de butun motor okullarinda bu egitim veriliyor ve benim gordugum-denedigim kadariyla da son derece basarilidir.

Once motoru stop edin, anahtarla ve "engine cut off switch", yani mars dugmesinin yanindaki acil motor stop dugmesi ile.

Dugmeyi ve anahtari "off" durumunda birakin.

Anahtar gidonu kitlyor ise, kilit durumuna getirmeyin.

Benzin valfini (varsa) kapatin.

Motor viteste olmalidir, degil ise elinizle/ayaginizla ulasip vitese alin.

Mumkun degilse bandananizi boynunuzdan cikarip arka freni sikica baglayin.

Ayaginizin alti, cizmenizin alti temiz, kum cakil, ot, camur vb. den arinmis olmalidir.

O bolgeyi temizleyin.

Motorun sol yana devrildigini farzediyoruz...

Motora arkanizi donun, kalcaniz sele hizasinda olacak sekilde comelin.

Simdi, sag elinizle sol elcigi yakalayip yukari, tanka degecek kadar kaldirin. (gidonu olabildiginca sola cevirin...motor viteste-yani debriyaja dokunmayin)

Simdi selenin altinda saglam bir yer bulup sol elinizle yakalayin ve kalcanizla selenin oratisnda/kenarina yaslanin. (BU NOKTA ONEMLI..bulmasi kolaydir ama her motora gore degisir)

Kollariniz gergin bir vaziyette, motoru geriye iterken (kalcanizla yaslandiniz ya), ayni zamanda bacaklarinizla dogrulun.

Yeterince dogruldugunda durmasini bilin, yoksa motor bu kez obur tarafa devrilebilir..:) Motor duzeldimi...iyi..rahat bir nefes alin...aceleniz yok...hic arkanizi donmeden ayaginizin topugu ile yan destegi acin ve motoru emniyete alin.

Yan destek bir sebepten dolayi acilmiyorsa, dikkatle motora yuzunuzu donup, her iki elinizle elciklerden tutup (varsa) orta destege alin.

Iste buuu...:)

Simdi, eger kaldiramadiysaniz, kalcanizin yeri yanlistir. Biraz saga-sola- yukari- asagi deneyip dogru noktayi bulacaginizdan emin olabilirsiniz.

Dogru noktayi bulursaniz hangi agirlikta olursa olsun motor kus gibi kalkacaktir.

Katiyen unutmayin. Motor dusunce once sakin olmayi ogrenin...bu her zaman olabilir ve herkesin basina gelebilir. Kimseye birsey olmadiysa sorun yoktur...

Adrenalin destegi ile, telas ile panik icinde motoru kaldirmaya kaldirirsiniz belki ama beliniz sakatlayabilirsiniz, motoru obur tarafa devirebilirsiniz, geriye-ileriye kayabilir baskalarina da zarar verebilirsiniz...

En kasarli motorcular bile defalarca bu halti yemistir, hic uzulmeyin ve guzel guzel, birer birer yukarda yazdigim gibi kaldirin. Birkac cizik cocukluktan kalma ufak tefek yara izlerimiz gibidir motorda... Onu eskisinden daha cok seversiniz...:)

Enduro ve/veya motokros a gelince, motorun devrilmesi nerdeyse gunluk olaylardandir. Burada hic uzulecek birsey yok yani...

Bir de link ekliyorum bu konuyla ilgili....fotograflar oldukca yararli olabilir.

http://www.ibmwr.org/otech/pickup.html

-------------

Motosikleti dusurmek utanc verici diye dusunulur, ve hatta alay konusu
yapilir genellikle, ama bu son derece tehlikelidir. Cogu kimse motoru
dusurmekten her ne bahasina olursa olsun kacinilmasi gerektigini
dusunur...hatta tecrubeli suruculerin asla boyle birsey yapmadigi
kanaati vardir.

Sakin bu sacmaliklara inanmayin, boyle inanclariniz varsa kafanizdan silip atin.!

Birkac yil tecrubesi olupta motorunu dusurmemis hickimse tanimiyorum,
veya eninde sonunda bu durumla karsilasmayacak hickimse dusunemiyorum.
Uzun ve yorucu bir yolculuktan sonra motorundan inip, yan destegini
acmadan yuruyup giden suruculer gordum…hatta bunu ben bizzat kendim
yasadim.

Su “Kac Paralik Dikkatiniz Kaldi” konusunu bosuna yazmadim, eger geriye
hicbirseyiniz kalmazsa benim ve sahit oldugum iki uc kisinin basina
gelen sizin de basiniza gelebilir. Motordan iner, onu oylece
birakirsiniz “guuum” diye duser ! Inanilmaz geliyor degilmi? Ama
yasanmis gercektir. Diyorum size, benim basima geldi.

Ayaginizi bastiginiz yere dikkat etmezseniz, cakil, kum vb. Kaygan bir
zeminde daha “aman” bile diyemeden motoru yerde bulursunuz. Saga yatik
zemine parkedenler gordum, sol taraftaki destegi acarsiniz ama motor
saga yatik oldugu icin o tarafa devriliverir. (bunu ben de yaptim ama
devrilmeden yakaladim motoru:))

Motoru devirmek ayip, suc yada gunah degildir ama esas tehlikeli olan altinda kalmaktir.

Bir motorcunun ogrenecegi derslerin basinda onu nasil dusurecegi, yada duserken nasil kendini kurtaracagi gelmelidir.

Deney...:)

Motosikleti saglam zeminli, cim bir alana cikartin. Ogrenecek
arkadasiniz yada kendiniz motora oturun…yavasca, diyelim sol yana dogru
yatirmaya baslayin motoru.

Agirlik merkezi kontrolunuzun disina cikma anina geldiginde yapilmasi gereken uc sey var.

1. Sol elcigi birakin (asagida kalan elcik.) Bu elcige sikica
yapisirsaniz motorun agirligi sizi hizla yere ceker ve yuzukoyun yere
yapisir, yada ellerinizin ustune dusersiniz.

2. Eger sag ayaginiz basamakta degilse, DERHAL basamaga alin ve agirliginizi sag ayaga, sag basamaga verin.

3. Sol ayaginizi olabildigince acin.

Bunu en fazla iki denemede ogrenebilir / ogretebilirsiniz. Motor
dustugunde sol ayaginiz yerde, sag ayaginiz motorun basamaginda, siz
saglam bir sekilde ayakta, ve motor ise bacaklarinizin arasinda yerde
olacaktir. Dedigim gibi sol elcigi birakmadiysaniz ellerinizin ustunde
yada yuzukoyun yerdesiniz, ki bu ozellikle trafikte tehlikelidir.

*** Dusmekte olan motoru tutmaya calismayin, bu yuzden sakat kalabilirsiniz.***

Bu islemi ogrenirseniz, yavas hareket eden bir motordan da tehlikesiz
bir sekilde kurtulamayi becerebilirsiniz. Sag ayaginiz basamaga
basamakta ise yurume hatta neredeyse kosma hizina yakin bir hizda giden
motordan bile dusmeden, o hizda yurumeye yada kosmaya baslayarak dusup
yuvarlanmadan kurtulabilirsiniz.

Kisaca eger agirlik merkezi benzin tankinin izdusumunu gectiyse sakin
artik denge saglayacagim diye ugrasmayin, asagida kalan elcigi birakip,
agirliginizi yuksekte kalan basamaga verip tehlikeden guzelce
siyrilmasini bilin. Yaziyla anlatmasi zor oluyor biraz, pratigi son
derece kolaydir.

Motoru yerden kaldirma konusuna daha once detayli bir sekilde
deginmistik hatirlarsaniz…kisaca tekrarlayayim, ama siz yine o konuya
bir daha gidip bakin lutfen,

Kontagi kapatin, motor viteste, vitese alamiyorsaniz birseyle baglayip arka fren kitlenmis durumda.

Zemin temiz olacak, arkanizi donun motora, comelin, kalcanizi seleye
dayayin…Asagidaki elcigi kavrayip benzin deposuna dayanacak gibi yukari
kaldirin

Diger elinizle selenin altinda saglam bir yerden tutuyorsunuz ve...

Ayaklarinizla geri geri "gidim gidim"yuruyerek– yavasca dizlerinizle dogruluyorsunuz.

Gucunuzu kullanip “ya Allah” diye kaldirmaya calismiyor, acale-panik yapmiyor Allah korusun sakat kalmiyorsunuz…:)