Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #12 - KARAKIS VE BIZ

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Tabiiki #1 yapilacak sey boyle havalarda pasa pasa evde oturup TV seyretmek, birseyler okumak, web de surf yapmak filandir. Evet ciddiyim, mecbur degilseniz, profesyonel motorcu (kurye, moto-kurye vb.) degilseniz bu tip yagmur- camur kar buz havada motora binmeyin.

Eger illede binecekseniz, yada yolda yakalanirsaniz yapacak seyler var
tabii...bir de benim gibi hafif catlaklar, maceraperver biniciler filan
var :) asagida yazdiklarima kulak verin lutfen.

Once hazirlik asamasina bir bakalim. Iyi giyineceksiniz, su gecirmez
cizme, eldiven, full-face kask ve mumkunse tam bir su gecirmez tulum tavsiye
ederim. Kiliginizin fiyakasi tamamen ikinci planda olmak uzere mumkun
oldugunca tek ve canli bir renk, bol reflektorlu olmali. Konuya yine
deginecegim ama unutmayin, gorunurluk, kotu havada nerdeyse tamamen
yokolur.

Kiyafetiniz mumkun oldugunca ince ve ayni zamanda sicak tutucu olmali.
Yani, soguktan korunacagim diye Michelin-Man gibi dolma gibi giyinirseniz hareket edemez hale gelirsiniz. Modern malzemeleri tanimak lazim Gore-Tex, Thinsulate vb. gibi. En uste suyu, altina ruzgari gecirmeyen (her ikisini bir arada yapan kumaslar var, ve tercih edilmeli) bir dis kiyafet, onun altina yunlu, altina-vucuda temas eden tabakaya, pamuklu giymelisiniz. Bu tabakalar nefes alabilir olmali ki ter icinde kalmayasiniz.

Sogukta motor kullanmanin en problemli tarafi, sehir icinde dur-kalk trafikte kan ter icinde kalip sonra uzun yola cikip buz kesilmektir. Ter icinde kalmak bizler icin en kacinilmasi gereken seydir.

Elbisenizin kol agzi, boyun cevresi, (iki parca elbise giyiyorsaniz) bel, pacalar iyice kapali olmali ki vucut sicakliginizla isinan hava disari kolayca kacmasin.

Imkaniniz varsa elektrikli yelek-corap-eldiven vb. ekipman bulun, kullanin.
Bunlar sizin tabaka tabaka giyinmeniz gerekmekden sicak kalmanizi saglar.
Unutmayin, gogus ve sirti (belden yukari-torso) sicak tutmak cok onemlidir.
Vucudumuzdaki kanin buyuk kismi bu bolgede dolasmaktadir, yani sicak tutarsaniz kollar, bacaklar ve basiniz da bundan yararlanir. Ayrica ic organlarinizdaki sicakligin dusmesi kesinlikle hastalanmaniza yol acar. Yani elektrikli bir yelek tam bir cankurtarandir.

Ayaklar icin su gecirmeyen cizme olmazsa olmaz onemdedir. Sonra iyi bir corap gelir. Yine yeni modern malzemelerden "fleece" (Polar) den yapilmis disi su gecirmez ama nefes alir kimyasal emdirilmis kayakci coraplari var. Bunlari kis sporlari malzemesi satan yerlerde bulabilirsiniz herhalde. Bu coraplar harika. Ben bunun icine cok ince bir yun corap da giyiyorum bazen
sogukta. Eldiven de cok onemli tabii. Kontrolleri hissetmeyecek kadar kalin
olmamali, su gecirmemeli, ve sicak tutmali. Daha once yazmistim, "yen" leri ceket kollarini icine alacak kadar uzun olmali ki ceket kolundan iceri su-soguk girmesin. Motorunda el isitici elcikler bulunanlar cok sansli bu konuda (benim gibi :)). Imkaniniz varsa bunlari tercih edin, el bazen
20derece de bile usuyor, eldiveniniz yazliksa...

Bir "balaklava" edinin..hani su kayakci maskesi denilen sey, kafaya gecirilir.sadece burun-gozler acikta kalir...tercihan polar-fleece olsun, ince-kask konforunu bozmayan birsey yani. Kaskin bugulanmamasi icin gerekli onlemleri alin. KAsk hava kanallarini iyi taniyin, fonksiyonlarini tam cozun. Ornegi yagista tepe hava girisi hemen kapatilir, yoksa oradan iceri su girer, ve kaskin ici iki kilo su emene kadar farkina varmayabilirsiniz :)

Motorda daima Yedek bir Tisort, eldiven ve corap bulundurun. Islak-terli yakalanmayin
soguga. Bandana, boynunuza sarin. Gazete, gogsunuzu soguktan korumak icin...elbisenizin yetmedigi durumda, bulundurun. $u kimyasal isiticilar vardir, sigara paketi buyuklugunde ama
ince...ovusturunca aktive olur...onlardan birkac tane hep yaninizda olmali.
Cizme buyuklugu uygunsa ayak parmak uclarina birer tane yerlestirirn, en az dort saat idare eder.

Giyim kusam mevzuunda aklima baska birsey gelmiyor...biraz da kullanima deginmek istiyorum.

ONEMLI:

Biliyorsunuz uzun uzun size kontra viraj teknigi anlattiydim...iste en onemli olay baska birsey yapmamaniz ve sunu unutmamanizdir :

MOTOR BAKTIGINIZ YERE GIDER.

Kontra da ustalastiysaniz eger vucudunuz ve gozleriniz bu teknigi kendiliginden yumusacik uygulayacaktir.
Yani kisin, yagista, buzlanmada, kaygan yuzeylerde MOTORU GOZLERINIZLE kullanacaksiniz. Vucudunuzla yaptiginiz ilk sert harekette asfalta yapismak isten degildir bu havalarda...Viraja girdiniz, gideceginiz yere bakin, sakin zorlamayin su viraji biraz daha artistik, hizli nasil alirim filan diye. Cikisini gormadiginiz viraja cok daha temkinli
girin. HER ZAMAN GORDUGUNUZ KADAR GIDIN.

Eskisinden (yazin kullandiginizdan) daha RELAX kullanin. Bu size su birikintilerinden (akuaplaning), buzlanmis bir kopru altindan, yola akmis bir camur-kum birikintisinden gecerken lazim olacak. Kasildinizmi motor muhakkak yanlis bir sey yapar. Unutmayin o hep dumduz gitmek isteyen bir makine. (Hatirlayin..iki jiroskoplu sistem)

Demir yolu raylari, menhol-kanalizasyon kapaklari ve TRAFIK BOYAlari (yani serit cizgileri, yaya gecidi cizgileri vs.), kopru-viyduk genlesme izgaralari-ek yerleri kaygandir. Bu tip yerlerde motoru yatirmak demek TAM yatirmak demek olabilir. Virajda bu tur yer varsa, hizi dusurun ve mumkun oldugu kadar motoru yatirmadan gecin bunlarin ustunden. Viraj alirken otomobillerin dis tekerlek izinden alin, orta serit cizgisine tekerlegi sakin cikartmayin. Sollamalari daima motoru fazla yatirmadan sakin sakin yapin ve OZELLIKLE solladiktan sonra tekrar saga gecisi mumkun oldugunca yumusak yapin.Ille gerekmiyorsa sollamayin.

Size gorunmez adam oldugumuzu soylemistim degilmi?

Tekrarliyorum...otomobilciler gozunuzun icine bakar ama yine de sizi gormazler...Hah iste kisin HIC GORMEZLER. onlara gore bu havada motosikletlinin ne isi vardir disarda...gorur gibi oldugu karalti tamamen bir hayaldir. Bugulu yan ve arka camlari, ustu su damlaciklari dolu yan aynalari, yarim yamalak temizlenen on cami ile otomobilci icin siz sag arka camina yapismis kuru yapraktan daha az onemlisiniz. GORUNMUYORSUNUZ bunu hic unutmayin, her hareketinizde bunu bir numarali bilgi olarak degerlendirin. Dedigim gibi siz yine gorunur olmaya calisin, ama gorunuyorum zannetmeyin.

Uzun yolculuklarda daha sik durun, mola verin. Sicak birseyler icin, ama cay ahve gibi kafeinli seylerden uzak durun...sigara ve tabii ki alkol den de...Bunlarin hepsi damarlarinizi daraltir, dolasimizi yavaslatir, deurtik (mudrir-idrar sokucu) tir su kaybina sebep olur, yalanci sicaklik duygisi yaratabilir. Sicak meyva caylari, corbalar, tahin-pekmez, balla atlinandirilmis ot caylari vs. tavsiye ederim. Molalarda daima hafif seyler yiyin, ornegin sadece bir salata, bir sonraki molada bir sebze corbasi vs...acikinca bir mola daha verirsiniz. Et-sut-yumurta gibi hayvan
urunlerinden uzak durun. Bunlarin sindirimi icin gereken kan dolasimi cok fazla ve uzun surelidir (et oburlarin nasil uzun uzun uyuduklarina dikkat edin). Motorda beyninize lazim olan kan dolasiminin midenize gitmemesi hayati onem tasir...

Daha once de yazdim kazalar cogu kez donus yolunda, eve yaklasinca oluyor diye. Kisin bu etki artar, cunku yol daha cetin ve yorucudur. (Kac paralik dikkatiniz kaldiydi??:)) Hic acele etmeyin, ornegin siste otomobilcilerin eskisinden daha hizli gittigi gozlenmistir, bu hataya dusmeyin. Unutmayin, motorcunun amaci A dan B ye gitmek degildir, A_B arasindaki yoldur bizim icin enteresan, heyecan verici olan.

Mekanik-elektrik duzenege eskisinden daha fazla onem/bakim vermelisiniz cunkuuuu...bu meret sogukta daha cok ariza yapar. Yagmur suyu hava basinci ile akliniza gelmeyecek her yere girer ve elektrik sistemi cuvallar.