Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #10 - ASILMAYALIM BEYLER!

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Virajlari donerkenki durusumuz ve viraj teknigimiz uzerinde epey
yazdik, yazistik buralarda da kimse demediki, "yahu iyi guzel
agirligimiz saga sola vermeyecegiz, dizlerimizi tankta tutacagiz
da...su yarislarda gordugumuz amcalar bu isi bilmiyorlarmi?

Dizlerini yere surtup, yari bellerine kadar motordan sarkan bu profesyonellerle
senin dedigin arasinda daglar kadar fark var..nasil oluyorda oluyor?"
Buyrun buradan yakin...:)

Bu "knee draggin'" Diz surtturmece" yada "hangin'" "sarkmaca"
tekniklerinin baslica ozelligi virajlarda azami hiza ulasmak, ben bir
kursta hoca nezaretinde denedim, gayet heyecan verici bir
teknik...gerci normal (bizim kontra) teknikle daha hizli bile
donebilirdim ayni viraji ya, sistemi anlamakti maksadim. Asagida
anlattiklarim teoride bildiklerim..pratigim hemen hic yok - cok az bu
konuda.

Simdi, biliyorsunuz motor yattigi tarafa donuyor, viraj ne kadar
keskinse, hiziniz ne kadar fazlaysa o kadar cok yatirmaniz gerekiyor ki
merkezkac kuvvetine yenilip viraji disina savrulmayasiniz. Ancak motor
ne kadar yana yatarsa tekerleklerin yere surtunme yuzeyi o kadar azalir
(modern lastiklerde bu asgariye indirilmistir) ve yanal vektor e dusen
guc artar, yani lastiklerin vazifesi olan karsi surtunme direncine
dusen vektor. Uzun lafin kisasi, ne kadar yatiksaniz disa savrulma
sansiniz o kadar fazlalasacaktir. Eh, bir yarista iseniz, "hiz" ana
faktor ise, bu riski goze almak istemezsiniz...iste motoru daha fazla
yatirip savrulma riskini goze almamak icin siz motordan sarkar, motoru
mumkun oldugunca az yatirmaya bakarsiniz ki agirlik vektoru mumkun
oldugunca yercekimine paralel, su duzeyine dik olsun.

Anlatabildimmi bilmem ama ana mesele budur.

Bir de viraja girmeden evvel ic taraftaki diz ucaklardaki hava freni
gibi acilir ve dogan turbulans donusu kolaylastirir, surucuye kismen
bir denge saglar.

Sarkmada yine bizim bildigimiz, burada ustunde yazistigimiz kontra
viraj alma teknigi kullanilir, gidon son derece relaks tutulur,
ozellikle gidona vucut agirliginizdan hicbirsey aktarilmaz. Vucudun
agirligini virajin disindaki diz, tanka asilarak tasir. Tabii tankin bu
ozellikte bir girintisi ve uzerinizde kaymaz bir pantalon (suet
dizlikli -aslinda diz yan ici- deri/sentetik) olmasi sarttir.

Simdi gelelim Vehbinin kerrakesine...bu teknik sadece ve sadece
pistlerde kullanilabilir. TRAFIGE ACIK YOLLARDA KULLANMAK ACI SONUCLAR
DOGURUR. Dikkat edin "dogurabilir", degil "dogurur". Cunku pistte her
viraj surusten once temizlenir, kontrol edilir, yaristan-antremandan
once isinma turlari atilir ve suruculer -hele pistin de yabancisi
degilse- her viraji gorur, tanir adimlarini, hiz, yatis acisi, vites,
kontrollu spin degerlerini onceden kafalarina yerlestirir. Lastikler
yeni, ve isinmistir. Normal yollarda bunu yapma sansiniz YOK
tur...biraz once gectiginiz yola bir sonraki gecisten evvel birisinden
dizel yakit damlar, kum dokulur isiniz biter...ayrica bu yatisi dusuk
hizda da yapamazsiniz, motor devrilebilir, yuksek hizda cikisini
gormediginiz trafige acik yolda - virajda bu teknik = intihar demektir.

Motorun kucuk bir kasisde esnedigini ve saatte 120 ile dizinizi yere
vurup omrunuzun geri kalanini diz kapaksiz gecirdiginizi dusunmek,
motor gibi dunyanin en guzel keyiflerinden birine orada veda etmeyi
dusunmek yeter sanirim.

Bir diger, belkide en onemli tehlikesi bu durumda yavaslama, fren
sansinizin sifir olmasidir. Motoru duzeltmek cok zaman alir ve fren
yada kivirmaca yapacak vaktiniz hic yoktur. Birkac GP yarisi izelemis
herkez bunu bilir zaten...

Bu nefis teknigi imkaniniz varsa bileninden, bir pistte
ogrenin...motorunuzdaki lastiklerin -yepyeni- olmasi sarttir!...cok
zevk alacaginizi biliyorum ama sakin ola ki disarda kullanmayi, benim
yazdiklarimdan yola cikip denemeyi aklinizdan bile gecirmeyin. Bu
teknikte bir de benim bilmedigim "kontrollu spin", yani lastikleri
bilincli olarak kaydirma teknigi beraber kullaniliyor, onu da soylemek
isterim. Bunu ayri egitimi var ve ben almadim bu kursu, henuz :)