Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #9 - KAC PARALIK DIKKATINIZ KALDI?

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Bu asagidaki kavram benim degil...bunu Keith Code un kitabindan
ogrendim (Rainey ve Lawson u yetistirmis unlu motor hocasidir) ama
okudugumda cok hosuma gitti ve benimsedim. Yilllardir kullaniyorum.

Aslinda benim de kafamda buna benzer bir fikir vardi hep ama hicbir zaman ifade
edebilecegim bir sey degildi, okudugumda "hah iste bu"
dediydim...anlatayim...

Motora bindiginizde kafanizda o gunku suruste harcayacaginiz belli bir
miktar dikkat ile binersiniz. Evet bu gercektir, neyse bu miktara
1milyon TL lik dikkat diyelim... asagida kisaltma olarak BTL=Bin Turk
Lirasi kullanacagim) Daha ilk binisiniz sirasinda, cok yeni iseniz,
aman ayagimi atarken cizmeyeyim bir tarafini diye 2 BTL sini
harcayarak, hangi sirayla calistiracaktim, far yaniyormu, 1. vites
asagidaydiii...kaskin onu acik kaldi, yanima ehliyetimi aldimmi vs ile
neredeyse 150 BTL si gider, yola ciktiginizda geriye kalir 850BTL lik
dikkat... her viraja giriste, artik virajina gore 5-50 BTL harcarsiniz.
Onunuze cikan bir cukur, sinyalini acik unutmus giden bir otomobil,
ruzgar sesi, arkadan yol isteyen bir korna, ilerde trafik isiklarinin
sariya donmesi, motordan gelen luzumsuz bir tikirti hep ver bin, ver
besyuz, ver ikibin filan diye sizin 1MTL lik sermayenizi tuketirler. Ve
sonunda artik sarfedecek dikkatiniz kalmaz!

Boyle birsey hic duymadiniz degilmi? Ama dogrudur. Baslarsiniz hata
yapmaya...mesela gaz vermek icin sag ayaginizi (otomobil aliskanligi
ile) arka fren pedalina basarsiniz, sinyalleri acik unutursunuz, yada
vermeyi unutursunuz, saga sola bakmadan kavsak donersiniz, daha da
tehlikelisi serit degistirirsiniz, motoru durdurur, parkeder ve yan
destegi acmadan birakirsiniz dussun diye, vitesler karisir,
debriyaj-fren karisir ve bu saydiklarimin hepsi su katilmamis
gerceklerdir.

Tecrubeliler ise soyle der..."ben valla bu saydiklarina hic dikkat
sarfetmiyorum, vitesleri otomatik olarak degistiririm, zaten serit
degistirirken bakarim-yani ozellikle bunu dusunup dikkat sarfetmem (*)
gerekmez"...yanlis...sarfediyor ama kucuk rakamlar. Bir caylagin 2BTL
sarfettigine o 5TL sarfediyor, dolayisiyla farkinda bile degil.

Bu kadar izahat yeter, sanirim derdimi anlatmis bulunuyorum. Bu
bilgiden nasil yararlanacaginiz acik, eger yeni iseniz gunluk surus
surenizi kisa tutun. Nelere kac paralik dikat sarfettiginizin
bilancosunu tutun kafanizdan....Unutmayin, yenisiniz ve cok fazla
dikkat harciyorsunuz,ki bu gereklidir, kisa zamanda bitecektir.
Hatalar, kazalar gelecektir arkasindan. Alistirma ve antremanla bu
temel teknikler icin gerekli masraf azalacak ve sonunda farkina bile
varmayacaginiz miktarlara inecektir, sabirli olun.

Tecrubeliler ise sadece bu kavramin bilincinde olmali...dikkat
sarfettikleri sey sayisini bir bir azaltmalilar. Ornek, kaskin bir yeri
hava sesi yapiyor...hemen oraya bir bant yapistir ve o sesi kes...sag
eldivenin cit citi gevsek aciliyor, hemen tamir et... belin acilmis
soguk geliyor, gunes gozunu kamastiriyor vs. vs. luzumsuz ayrintilarin
"dikkat israfina yol acmasi" na musaade etmeyin. Bir ara karsiniza 995
BTL lik dikkat sarfetmek gereken bir durum ciktiginda hayatta kalmaniz
buna bagli olacaktir. (Sirasi gelmisken, ciddi bir bir kaza tehlikesini
dikkatiniz ve ustaliginizla atlatirsaniz motoru bir kenara cekip
kendinizi tamamen iyi hissedene kadar yola devam etmeyin, genellikle
hemen ardindan gelen cok basit bir problem bu defa kurtaramayacaginiz
bir kazaya neden olur. Yine tekrar...dikkatiniz bitmistir, artik saga
sola harcayacak 2-3 BTL lik dikkat kalmamistir)

********Bir Zen Ogudu **********

(altindan daha kiymetli :)

Motor surerken O AN ORADA olun.

Ne o anin onunde, ne ardinda.

***********************************

Simdi bu su demek,

*

motor surusunde en guvenli yer onundeki 2-3 sn lik yoldur,

*

iste bu onundeki yola, O ana konsantre ol demek. Dun yada yarim saat
onca basindan gecen iyi yada kotu bir olay, birazdan varacagin yerdeki
beklentiler, yarinki bir imtahan yada uc ay sonra gidecegin askerlik
gibi O ana ait olmayan seyler kafandayken sen o anda olamazsin. Cunku
motor icin sarfetmen gereken seyi hayali senaryolara harciyorsun. Motor
ile yapilan trafik kazalarinin cogu bir yere varmak uzere 5 mil / 8 km
icinde oluyor. Cunku dikkat cephanesi bitiyor...uzun yolculuklarda
("uzun" goreli bir kavramdir) varacaginiz yere yaklastiginizda hizi
biraz dusurun, daha dikkatli, konsantre olmaya bakin.

Motora her zaman nese, sevgi ile guvenle, iyi bir ruh hali ile binin.
Alkol, uyusturucu, yorgunluk, uykusuzluk, bezginlik, can sikintisi,
moral bozuklugu, "hicran yarasi" :) gibi durumlarda motora
binilmez..."kafam bozuk abi, motora atlayim bi acilayim soole" diye
kurulan cumleler, sansiniz varsa hastanede biter.

Hepi topu 1 Milyon Liralik dikkatiniz var, unutmayin, ve har vurup harman savurmayin...:)