Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #2 - SIPDE / TATOKU FORMULU

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Motor surusu sirasinda surekli aklimizda tutmamiz gereken, ve uygulamamiz gereken bir formul...isi basitlestirmek icin :)

O da nesi demeyin hemen...

SIPDE motorla yolda giderken surekli yapmaniz gereken seyin formulu..ve ben aklimda boyle tutuyorum. Ingilizce Scan, Identify, Predict, Decide ve Execute kelimelerinin basharflerinden olusuyor.

Buna biz
Tara
Tanimla
Ongor
Karar ver ve
Uygula

TATOKU ? .. :)
diyebilirmiyiz??
niye olmasin...maksat aklimizda kalmasi degilmi? Baska fikriniz varsa beklerim...

Simdi, tecrubeli iyi bir surucu bu formulu kafasina kazimistir ve surekli kafasinda dondurerek motor surmektedir, soyle ki:

#1 TARA: Agersif olarak ileriyi, geriyi, sagi solu duyu organlariyla taramak anlamina gelir. Olacak seyleri onceden gormenin baska yolu yoktur, onde giden kamyonun ustundeki yuk iyi baglimi? su ilerde gorulen karalti bir cukurmu? benzinciden cikan arabadaki adam telefonlami konusuyor? arkadan gelen siren sesi ambulansmi yoksa bir arabanin alarmi mi? duydugunuz cig benzin kokusu sizdenmi yoksa onde giden tankerden mi geliyor..vs. vs.
Sunlari iyi tarayin:

Karsidan gelen trafik !...Sola donup onunuzu kesenler olabilir. (kendilerine gore sol)
Yanlardan gelen trafik !
Arkadan gelen trafik !
Tehlikeli yol kosullari !

#2 TANIMLA: Potansiyel problemleri ve tehlikeli karsilasmalari tespit etmek anlamina gelir.

Diger arac ve motosikletler yolunuza cikabilir (daha once tarama sonucu yakaladiginiz), kazaya yol acabilir Hayvanlar ve yayalar ani ve beklenmedik hareketler yapar Hareketsiz objeler problematik olabilir...cukurlar, demiryolu raylari, su birikintileri, egilmis bir trafik tabelasi, kirik bir agacin sarkmis dali...vs.

#3 ONGOR: Hiz, yon, mesafe tahminlerinde bulunarak olusabilecek tehlikeyi gozunuzun onunde canlandirmaktir. Eger o hizla yan yoldan gelen obur motorsiklet beni gormuyorsa nerede carpisabiliriz? :)

#4 KARAR VER: Evet acik....yukardaki ongoruye gore karar ver...gaz mi vereceksin, hiz mi keseceksin, serit mi degistireceksin, yandaki kestirme yola mi donuvereceksin. Karariniz muhtemel tehlikeyi minimuma, mumkunse sifira indirme yonunde olmalidir. Strateji tespitidir.

#5 UYGULA: Verdiginiz karari kararlilikla uygulamaktir.

Bu arada tipik uygulamalar...

- Varliginizi olabildigince abartili belirtin. Korna, isik...
- Hizinizi ayarlayin . artirin, dusurun yada durun anasini satayim...:)
- Pozisyonunuzu (seritteki) ve/veya yonunuzu ayarlayin

Evet...birden fazla tehlike varsa teker teker ele alin. Oncelik tespiti yapin bunlar arasinda ve sirayla uygulayin. Alisveris merkezlerinin, okullarin, insaatlarin civrinda yollar, yaninda hayvan otlatilan koy yollari, yol-asfalt insaatlari tehlikelidir. Bu tur yerlerden gecerken debriyaj ve frenlerinizi ortun, [yani dort parmaklarinizla, ve sag ayaginizla] reaksiyon sureniz hatiri sayilir derecede kisalacaktir.