Yararli motosiklet kullanimi bilgileri.

28 Nisan 2005

Motosiklet Teorisi #7 - RUZGARLA MUCADELE

(COPYRIGHT © Resat “Donald Duck” Arbas)

Motorcunun karsilasacagi baslica sorunlardan biri ruzgardir...Bocekler motorun on camina degilde yanina yapismaya baslamissa hava ruzgarlidir denilebilir :) saka...

Ruzgarin etkisi her motor turune gore degisik olacaktir, o yuzden kendi
deneyimleriniz cok onemli...ben sadece kelimenin tam anlamiyla "ipucu"
verebilecegim...o da tecrubesizlere sadece...tecrubeli olanlar kendi
bildikleri ile katilirsa bu bilgi alisverisi daha neseli ve faydali
olabilir.

Aciklik bir yerde tek basina gidiyor da bir yonden sabit hizda ruzger esiyorsa
(boyle bir olay nadir dir ya, diyelim "ise" ) yapacaginiz sey kontra
viraj teknigini uygulamaktan ibarettir. Evet bu teknik nasil bize viraj
dondururyor, kivirmaca ile hayatimizi kurtariyorsa, buradada ruzgardan
kurtaracaktir. Ruzger ne yandan esiyorsa o yandaki elcigi ileri itin.

Mekanizmayi biliyorsunuz artik...motor o yana devrilir, ruzgar
kaldirir, denge kurulur ve siz dumduz, hicbir mucadeleye girismeden,
egilip bukulup, gidonla, agirliginizi kaydirmakla filan ugrasmadan
gayet "kool" bir sekilde yolunuza devam edersiniz.

Normalde bu ruzgar illeti sizi umulmadik, aslinda umulduk ! zamanlarda bulur...

Tunel cikislari ... en tipik ruzgarla bulusma yeridir. Kopru ayaklari
gecisleri, buyuk agir araclari sollama sirasinda, tepe ustleri, acik
yuksek kopru sirtlari hep ruzgarla bulusma, cebellesme noktalaridir.

Yapacaginiz tek sey 1- Sakin olmak, 2-kontra viraj teknigini
uygulamaktir. Ruzgar gum diye vurdugunda yapilacak sey o yondeki elcigi
orantili bir hizla ileri itmektir.

********* Altin kural *********

Ruzgar denilen namerdin en buyuk silahi SESidir. Evet...Kulakliginiz
her zaman takiliysa ruzgar sizi eskisi kadar korkutamaz. Kuvvetli bir
ruzgar sesi motorcuyu urkutur, kasar, gulumsemenizi yuzunuzden siler.
Endise ile suren motora hakim olamaz, bu durumda kullanmayin!

Kulakliginiz hep kulaginizda olsun, unutmayin kirilan kemik kaynar,
yirtilan deri-kas yerine gelir ama kaybolan isitme duyusu tamir
olmaz...ilerde altin yillarinizi duvar gibi sagir gecirirsiniz.

**********************************

Uzun yolculuklara daima sabah erken cikin...tecrubeli uzun yol
motorculari hic bir zaman ogleden sonra uzun yol yapmak, acik
duzluklere cikmak istemezler. Ogleden sonra isinip yukselen havanin
yerini doldurmaya calisan serin hava (meltem, lodos, kesisleme mesela)
siddetli yuzey ruzgarlarina sebep olur. Ciftciler, balikcilar bunu iyi
bilir...

Turbulans denilen nam kefere :) bozguna ugramis havadir ve tehlikeli
olabilir. Genellikle otobuslerin, kamyonlarin, TIR larin arkasinda ve
yan arkalarinda olusur. Bunlara yaklasmayin. Bu tur araclari sollarken
sol seridin en acigina gidin. Bu araclarin bir tehlikesi de yandan (sag
yada sol farketmez) gelen ruzgari (varsa) kesmeleri dir. Yani diyelim
sagdan ruzger esiyor, siz sag elcigi motoru saga yatirmaya yarayacak
sekilde ileri itmis, ruzgarin basinci ile dengeyi bulmus, dumduz
gidiyorsunuz...solladiginiz otobus o ruzgari kesecegi icin sizi dengede
tutan basinc ortadan kalkar ve doogru otobusun gobegine dogru dalisa
gecersiniz. Dikkat.

Bir diger turbulans/basinc tehlikesi de karsi seritten hizla gelen
otobus vb. devasa mahlukatin sizin seridinize tokat gibi vurdugu hava
dalgasidir. Bu tur iki yonlu yollarda sakin ha sol seridin en solundan
gitmeyin. Bu basinc bazen hafif bir motora serit degistirtecek kadar
kuvvetli olabilir.

Yolcunuz varsa iki misli dikkatli olmaniz lazim, cunku yolcu gemiye
cekilmis ikinci bir yelken gibidir. Motor ruzgara karsi cok daha
hassaslasacaktir.

Butun bunlara ragmen...korkmayin, her zaman kulaklik takin, ruzgarda hizi dusurun...

Hizi dusurmek ne ise yarar?

HAYALi DENEY :)

Diyelim bir kosu bandi var, ozel yapilmis...uzerinde bir 350kg lik
devasa bir motosiklet duruyor, siz yaninda ve yerdesiniz, ve sistem
calismiyor su anda. yanina gidin, ve motoru YANDAN obur yana dogru itin
bakalim kimildatabiliyormusunuz. Mumkun degil...bir milim bile
kimildamaz. Simdi sistemi calistirin...motor saatte 5 km ile gidiyor
olsun...itin, aaa motor yana kaymaya basladi...50km/h e cikarin hoop
cok daha hafif bir basincla motorun yana dogru gittigini gorursunuz.
saatte 120 ye cikarin, kucuk parmaginizla itin motor yana dogru
gidiverir.

Sonuc, hiz arttikca motor yandan gelen basinca karsi daha duyarli
olmaya baslamistir. Motoru yolda duz tutan sizin marifetiniz ve motorun
aerodinamik yapisidir... Hiz arttikca tekerleklerde birim alana dusen
basinc da azalir unutmayin, motor hafifler, cunku hava sizi
kaldirmaktadir. (Yaris otomobillerindeki kanatlari, spoilerleri
gozunuzun onune getirin...altlarina hava girmesin diye ne kadar alcak
yapildiklarina bakin, bunlarin buyuk kismi otomobili yola bastirmak
icin dizayn edilmistir)

Hizi guvenli bir seviyeye dusurun, (cok yavaslamak trafikte
tehlikelidir) kontra viraj teknigini iyice pisirin, ogrenin,
UYGULAYIN...Ruzgar sizden korksun...:)